mobile-menu-open

Het pendelgedrag gewikt en gewogen: van vast in de file tot gezwind met de fiets

pendelgedrag

Trending op social media en in mobiliteitsland gisteren: #nationaleapplausdag. Een initiatief van de fietsersbond die elk jaar op 21 maart fietsers op verschillende plaatsen in België trakteert op applaus en koffiekoeken. Om fietsers enerzijds te bedanken om de wereld een stukje leefbaarder en plezanter te maken. Maar ook om aan te moedigen, want vaak is de fiets gewoon de slimste keuze voor wie snel op zijn bestemming wil geraken. Dat blijkt ook uit het stijgende aantal pendelaars dat kiest voor de tweewieler.

22/03/2019

FOD mobiliteit deelde onlangs interessante pendelcijfers waarin vooral de fiets aan een opmars bezig is. Het ziet zijn aandeel in het woon-werkverkeer in Vlaanderen alvast groeien van 12 % in 2005 naar 17 procent in 2018. In Wallonië zijn ze nog niet zo happig om de fiets naar het werk te nemen (maar 1,6 % van de Walen), al zien we wel steeds meer fietsende pendelaars in de Waalse steden opduiken. In de hoofdstad neemt 4,4 % de fiets naar het werk, ruim 3 keer zoveel als 12 jaar geleden. Deze rise of queen B(ike) is er wellicht gekomen door:

  • De invoering van fietsvergoedingen,
  • De opkomst van fietsdeelinitiatieven en -leasing door bedrijven,
  • Het succes van de elektrische fiets en speed pedelecs.

Koppige Belgen?

Maar toch blijft de auto alleenheerser, die 67 % van alle woon-werkverplaatsingen voor zijn rekening neemt. En dat ondanks het toenemende fileleed. Vorig jaar was er gedurende 1588,5 uur (zo’n 66 dagen) meer dan 100 km file op de Belgische wegen. In 2011 was dat nog ‘maar’ 853,7 uur (35,5 dagen). Een reden te meer voor jongeren om bewust rijbewijsloos door het leven te gaan. Want we zien dat jongeren het behalen van dat roze papiertje steeds lager op hun to-dolijst zetten. (In 2018 werden 111911 rijbewijzen uitgereikt, 18 % minder dan in 2010). Maar jongeren zijn ook minder kapitaalkrachtig en vestigen zich meer in steden, waar openbaar vervoer en deelsystemen je het makkelijker van A naar B brengen.

Wat met trein, tram, bus?

Want waarom kiezen nog (te) weinig Belgen voor trein, tram en bus om naar het werk te gaan? Waarom blijft de auto zo gegeerd? Een van de redenen die veel pendelaars aanhalen is dat ze langer onderweg zijn met het openbaar vervoer dan met de auto. Bussen en trams vallen jammer genoeg ook in de tang van het autofileleed en door het ontbreken van goede aansluitingen naar het werk springen Belgen liever in de (bedrijfs)auto. Toch kiezen pendelaars in Brussel het openbaar vervoer (53%) boven de auto (36%), een trend die zich ook doortrekt naar andere steden.

Mobiliteit combineren?

Naast die baksteen in de maag, hebben we blijkbaar ook een auto in het hoofd. Uit een enquête van Febiac blijkt dat de helft van de werkende Belgen enkel de auto gebruikt om naar het werk te gaan. Amper 11 procent combineert de wagen met het openbaar vervoer. De firmawagen in het verloningspakket heeft daar natuurlijk een groot aandeel in. Benieuwd of het mobiliteitsbudget een shift teweeg zal brengen. Want waarom geen verschillende duurzame vervoersmodi combineren om naar het werk te gaan?

Benieuwd hoe Mobiflow je makkelijk naar het werk brengt? Ontdek het hier.