mobile-menu-open

Ook Mobility as a Service van tel bij de Europese verkiezingen

Europese verkiezingen

Misschien al tot vervelens toe gehoord deze week: “Ge zult toch straks wel op de goeie stemmen hé”. Want ja, het is bijna weer zover. Op zondag 26 mei 2019 moeten we met z’n allen naar het stemhokje om onze stem uit te brengen voor het Federale Parlement, de regionale parlementen en het Europees Parlement. Bij die laatste durven we al eens zuchten, want Europa, da’s toch wel écht ver van ons bed. En heeft dat parlement eigenlijk wel macht? Jep, meer zelfs, het heeft iets in de pap te brokken over Mobility as a Service.

23/05/2019

Mobility what! Mobility as a Service, het beestje achter onze Mobiflow-app. Hoewel de Europese verkiezingen vooral over grote zaken gaan (bv. wereldhandel, klimaat, veiligheid), kunnen beslissingen op Europees vlak wel meteen Jan en Alleman raken. Denk maar bijvoorbeeld aan de roamingkosten die je niet meer hoeft te betalen als je op vakantie gaat binnen de EU, of het verbod op plastic wegwerpartikelen, zoals rietjes, bestek, bekers … Hierdoor heeft die stem voor het Europees Parlement dus wel degelijk een invloed.

Open data

En ook gemakkelijk, drempelloos reizen door verschillende vervoersmiddelen feilloos te kunnen combineren, is iets wat Europese politici kunnen afdwingen. Om vervoer on-demand te realiseren, moeten bijvoorbeeld alle nodige data vrij beschikbaar gemaakt worden. Helaas doen (nog) niet alle vervoersbedrijven dit, wat nochtans wel zou moeten volgens het PSI-directive. Europa kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om meer te investeren in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen en digitale systemen, die de transitie naar Mobility as a Service helpen verwezenlijken.

Combimobiliteit

De meeste politieke partijen tonen zich voorstander van MaaS, zonder de term expliciet te vernoemen. Uit het recente verkiezingsdossier van autogids.be blijkt dat eerder rechtsere partijen voor een zogenoemde combimobiliteit streven, waarbij de auto zeker niet wordt uitgesloten. Bij de linksere en groenere kant van het partijspectrum ligt het accent meer op investeringen in openbaar vervoer en het beschikbaar maken voor iedereen.

Meer weten over Mobility as a Service? Lees dan zeker volgende blog.