mobile-menu-open

Het cliché van de baan geveegd: een elektrische auto is veel te duur

Elektrische auto euro's

“Is dat niet voor HH’s? Hipsters en de happy few? ‘K dacht dat enkel kaviaarsossen en mensen die geen vlees eten daarmee mochten rijden?” De typische clichés en spottende grapjes rond een elektrische wagen zijn de wereld nog niet uit. Maar ook over het totale kostenplaatje bestaan er heel wat misvattingen. Dat elektrisch rijden je een fortuin zou kosten en dat je nooit ergens op tijd geraakt omdat je om de vijf voeten moet tanken. Maar snijdt elektrisch rijden nu écht zo hard in je portefeuille?

12/03/2019

Toegegeven, de elektrische auto is gemiddeld duurder in aankoop. Da’s vooral door het voorlopig nog beperkte aanbod, in vergelijking met zijn fossiele tegenhanger. Vandaag zijn zo’n 30-tal volledig elektrische modellen op de markt. Kostenplaatje? Dat varieert van 7000 tot 83 000 euro, met een actieradius tussen 125 en 450 km.

TANSTAAFL

Je moet er dus iets voor over hebben. Maar hé, there ain’t no such thing as a free lunch. Toch is elektrisch rijden op het einde van de rit voordeliger. Bovendien geeft de zero-emissiepremie van de Vlaamse overheid je tot 4000 euro sponsoring. En blijf je tot 2021 vrij van rijtaks. Verder hoef je geen BIV (belasting op in verkeerstelling) te betalen. En ook als zelfstandige kan je de elektrische wagen, (en jawel, ook je laadpaal) aan 120 % aftrekken van je belastingen. Voelt toch al een beetje aan als een free lunch.

Onderhoudende DIY-stroom

Toegegeven, met je elektrische wagen zal je vaker moeten tanken en duurt een oplaadbeurt veel langer. Maar je bespaart wel een flinke euro met een volle tank elektriciteit in vergelijking met diesel of benzine. En door te laden tijdens de daluren betaal je nog minder. Meer zelfs, heel wat bedrijven en supermarkten bieden hun klanten gratis oplaadpunten aan. Sounds like a free lunch. En met een laadpaal thuis (met stroom al dan niet afkomstig van je eigen zonnepanelen) hoef je zelf niet aan te schuiven aan de pomp.

Daarnaast steekt een elektrische wagen minder complex in elkaar, bevat hij minder onderdelen, hoef je niet te vrezen voor je oliepeil en kan je uitlaat niet verslijten. Minder kans op dure garagebezoekjes dus.

Deeleconomie is hot

Elektrisch of niet, een auto aanschaffen is sowieso een flinke hap uit je budget. Maar je kan het ook over een andere boeg gooien en een elektrische auto huren of gewoon een delen met de buren. Elektrische auto deelinitiatieven zijn tegenwoordig hot. En zeg nu zelf, is het ook niet gewoon te gek dat we allemaal een auto moeten kopen? Wetende dat in de spits tussen 5 en 6 uur ‘s avonds minder dan 10 % van de ingeschreven auto’s rondrijdt?

Als puntje bij laadpaaltje komt, ben je op lange termijn goedkoper uit de voeten met een elektrische wagen. De fiscale voordelen, lagere brandstofprijs en onderhoudskosten compenseren de duurdere aankoopprijs.

Gezwind op je bestemming met Mobiflow

Wie zijn elektrische wagen wil opladen aan een laadpaal heeft een laadpas nodig. Dankzij Mobiflow heb je meteen toegang tot 85 % van alle laadpunten in de Benelux. Zo kan je heel een elektrische laadpaal activeren, maar vind je via onze app ook snel een vrij laadpunt in de buurt, die je on the go kan reserveren. Nog geen Mobiflow’er? Registreer je dan snel online.